3 praktická doporučení pro dobře zorganizovaný úklid kanceláře
Na pracovišti trávíte Vy i Vaši zaměstnanci většinu dne. Mělo by být tedy samozřejmostí, že je budete vždy udržovat v čistotě a pořádku. V každodenním pracovním životě zaměstnanců a vedoucích pracovníků však zbývá jen málo času zabývat se organizací úklidu kanceláře.
I když se toto téma nenachází na prvním místě Vašeho seznamu priorit, vyplatí se zabývat se jím podrobněji. Jsou všechny oblasti čištěny optimálně? Existuje něco, co by se dalo zlepšit?
V tomto příspěvku se dozvíte, proč je uklizené pracoviště tak důležité, a naleznete kontrolní seznam pro optimální úklid kanceláře. Kromě toho Vám vysvětlíme, kdo je vlastně zodpovědný za úklid a jak se e vyvarovat sporů ohledně čistoty.
Proč je úklid kanceláře tak důležitý
Každý přirozeně upřednostňuje uklizené prostředí. Ve firemních prostorách ovšem existují ještě další pádné důvody, proč by úklid kanceláře neměl být zanedbáván.
Profesionální vystupování
Vzhled Vašich kancelářských prostor je vizitkou Vaší firmy. Chcete-li vystupovat jako důvěryhodný a profesionální obchodní partner, při návštěvách zákazníků by se neměly projevovat žádné nedostatky z hlediska úklidu.
Lepší pocit a zvýšení produktivity
Ve špinavé kanceláři nepracuje nikdo rád. Pokud se zaměstnanci na pracovišti cítí dobře, budou zároveň motivovanější a produktivnější. Předpokladem pro to je základní čistota.
Prevence nemocí
Kancelář se může rychle stát semeništěm patogenů, které se hromadí na klávesnicích a dveřních klikách. Kdo chce udržet nemocnost na nízké úrovni i v chřipkové sezóně, měl by pravidelně uklízet a dezinfikovat.
Úspora nákladů
I když za úklid musíte zpočátku vydat peníze, lze jím z dlouhodobého hlediska uspořit náklady. Budete-li o vybavení a pracovní prostředky pravidelně pečovat, zůstanou déle v dobrém stavu a nemusí být tak často nahrazovány.
Které oblasti je třeba uklízet jak často?
Ve firemní kanceláři se nachází mnoho prostor, které musí být, podle účelu použití, uklízeny různě často a důkladně. Náš kontrolní seznam Vám pomůže sestavit konkrétní plán pro úklid.
Obecně
Pro všechny prostory platí: „čištěn“ by měl být i vzduch. Klima v prostoru pracoviště ovlivňuje komfort a výkonnost Vašich zaměstnanců. Doporučuje se pravidelné nárazové větrání po dobu 3 až 10 minut, které vpustí do místností „čerstvý vítr“.
Kromě toho naplánujte pravidelné čištění a výměnu filtrů klimatizačních jednotek. Jinak by se zde mohly snadno hromadit bakterie a plísně, které výrazně snižují kvalitu vzduchu.
Kancelářské prostory
Zde Vaši zaměstnanci tráví většinu času. Proto je pravidlený úklid mimořádně důležitý.
Jednou nebo několikrát týdně
- Vyprázdněte odpadkové koše
- Otřete povrchy, nejlépe čisticími utěrkami navlhčenými vhodným čisticím prostředkem.
- Vyčistěte telefony, klávesnice a myši. Použijte dezinfekční prostředek a utěrku z mikrovlákna. Dbejte na to, aby se do otvorů elektronických přístrojů nedostala žádná kapalina.
- Otřete bílé tabule. Použijte speciální čisticí pěnu nebo čisticí ubrousky.
- Vysajte koberce. K dispozici jsou speciální vysavače pro mokré a suché vysávání.
- Vytřete hladké podlahy. S úklidovým vozíkem to půjde snadno a rychle.
Jednou za měsíc nebo méně často
- Odstraňte skvrny z koberců a důkladně je vyčistěte do hloubky
- Důkladně vyčistěte okna a dveře
- Očistěte dělicí stěny a stropy
- Nechte vyčistit záclony a závěsy
- Oprašte a omyjte topná tělesa
Kantýna nebo kuchyňka
Tato oblast se často stává předmětem sporů mezi zaměstnanci, protože nikdo se tak úplně necítí zodpovědný za její úklid. Zde zjistíte, jak tomu můžete předejít.
Jednou nebo několikrát týdně
- Vyprázdněte odpadkové koše
- Umyjte nádobí
- Vytřete povrchy a podlahy
- Odstraňte z ledničky prošlé potraviny
- Vyčistěte mikrovlnné trouby
Jednou za měsíc nebo méně často
- Odvápněte a důkladně vyčistěte kávovary, rychlovarné konvice, výdejníky vody a myčky
- Vymyjte a v případě potřeby odmrazte ledničky
Sanitární zařízení
Zde je obzvláště důležité dbát na dostatečnou hygienu. V závislosti na počtu uživatelů může být úklid zapotřebí i několikrát denně.
Jednou nebo několikrát denně
- Vytřete a vydezinfikujte WC, armatury a podlahy
- Doplňte sanitární potřeby, jako je toaletní papír, mýdlo a papírové ubrousky
Venkovní prostory a fasáda
Venkovní plochy zprostředkovávají první dojem z Vaší firmy. Proto by měly být uklízeny pravidelně a v závislosti na povětrnostních podmínkách.
Jednou nebo několikrát týdně
- Vyprázdněte odpadkové koše a popelníky
- Zameťte a odstraňte listí
- Zameťte cesty a vstupy a odstraňte z nich smetí
Jednou za měsíc nebo méně často
- Vyčistěte rohožky
- Posekejte zatravněné plochy
- Odstraňte plevel a obnovte květiny
Jednou až dvakrát ročně
- Vyčistěte fasádu
- Vyčistěte cesty za mokra vysokotlakým čističem
Dílny, výroba, sklad a jiné prostory
Místnosti se speciálním využitím často vyžadují speciální úklid, který se liší podle jejich funkce. Velké plochy lze například vyčistit pomocí vysokotlakého nebo parního čističe.
Kdo odpovídá za úklid kanceláře?
Pro úsporu nákladů by si mohl vynalézavý zaměstnavatel naplánovat, že úklidové práce jednoduše přenechá zaměstnancům. To však není přípustné. Podle německého zákona definujícího práva zaměstnavatelů smí například zaměstnavatel přidělit zaměstnancům pouze takové činnosti, které mají uvedeny v pracovní smlouvě.
Rozsudek soudu Landesarbeitsgerichts Mainz kromě toho potvrdil, že zaměstnanci mají právo na práci v čistých podmínkách. Zaměstnavatel podléhá povinnosti ochrany a je takto vázán k péči o zdraví zaměstnanců. K tomu patří rovněž odstraňování jakýchkoli hygienických nedostatků, které by mohly vést ke škodám na zdraví.
Úklid Vaší firmy můžete jako zaměstnavatel zajistit buď osobně, nebo zaměstnat pracovníka pro úklid či angažovat profesionální úklidovou firmu. Pokud úklid převezme proškolený personál, můžete se spolehnout na to, že budou všechny oblasti odborně vyčištěny.
Takto předejdete sporům ohledně úklidu
Nikdo se necítí zodpovědný za úklid nádobí z myčky a kolegové si stěžují na špinavé šálky na kávu ve dřezu? Takováto malá válka dlouhodobě narušuje firemní klima a motivaci. Nadřízení by proto měli od počátku nastavit jasné podmínky.
Mělo by být sděleno a projednáno, že zaměstnanci jsou sami zodpovědní za základní pořádek v kanceláři, a zejména na vlastním stole. Zaměstnanci mohou obecně vykonávat lehké úklidové práce. Patří sem například odnášení použitého nádobí na konci pracovního dne do kuchyňky, uklízení papírů a pořadačů do příslušných odkladačů a skříní a uvedení konferenčních prostor po meetingu do původního stavu.
Někdy může pomoci sestavení konkrétního plánu, ve kterém je definováno, kdo je v jakém okamžiku odpovědný za úklidové práce, například za naplnění a vyprázdnění myčky. Úkoly by měly být spravedlivě rozděleny mezi všechny kolegy.
Doufáme, že tipy v tomto příspěvku Vám pomohou k čistšímu pracovišti, na kterém se budou všichni zaměstnanci cítit dobře. Ohledně vhodných produktů pro úklid a sanitárních potřeb pro optimální úklid ve Vaší firmě Vám rádi poradíme.