Home office
11 tipů, jak úspěšně pracovat z domova
Stále více firem nabízí svým zaměstnancům práci z domova. Takzvaný home office však v sobě skrývá určité nástrahy. Pokud chcete být na home office opravdu produktivní, nestačí jen otevřít notebook. Kancelář pro home office musí být správně zařízená a Vy si musíte pracovní den zorganizovat tak, abyste se s novým pracovním rytmem dobře sžili.
Aby se vám doma pracovalo dobře, přinášíme vám užitečné tipy, jak si vybavit pracovní místo, zorganizovat pracovní den a jak úspěšně spolupracovat s kolegy po síti.
Jak si vybavit home office
První, co byste měli doma udělat, je vytvořit si místo, kde budete moct dlouhodobě a soustředěně pracovat. Pokud máte pracovní místo zařízené chytře, snadněji se vám bude mentálně přepínat do kancelářského režimu. A večer po práci se vám zase bude lépe odpočívat. S těmito čtyřmi tipy budete mít práci z domova vždy pod kontrolou:
1. Najděte si vhodné místo pro práci
Přesouváním se z kuchyňského stolu na gauč a pak do zahradního křesílka sice budete mít rozmanité prostředí, ale bude se vám hůř soustředit. Vyhraďte si stálé místo, které bude určené pouze k práci.
Ideální je samozřejmě samostatná pracovna, ale ne vždy máme takové štěstí. Často stačí vytvořit jen oddělenou část místnosti. Pracovní místo a obytný prostor můžete vizuálně rozdělit třeba rostlinami, policemi na knihy a dělicími stěnami.
2. Mějte dostatek světla
Stejně jako v kanceláři musíte mít i doma pracovní místo optimálně osvětlené. Ideální je denní světlo, ale nemělo by příliš oslňovat. Před ostrými slunečními paprsky vás ochrání závěsy a rolety.
Pozor na odrážené světlo! Ujistěte se, že na monitoru nevidíte odraz okna. Odrážené světlo rychleji unaví oči. Nejlepší je proto umístit monitor bokem k oknu.
Pokud nemáte dostatek denního světla, pomůže vám stolní lampa. Měla by mít intenzitu světla alespoň 500 luxů. Zde najdete více informací o konceptech chytrého osvětlení pro každé pracoviště.
3. Vyberte si pohodlnou kancelářskou židli
I doma strávíte většinu svého pracovního dne sezením. Abyste se cítili pohodlně, potřebujete ergonomickou kancelářskou židli šetrnou k zádům.
Doma máte výhodu, že si ji můžete vybrat podle sebe. V práci si totiž obvykle musíte vystačit s běžnou židlí, což není ideální, protože správná kancelářská židle vypadá pro každého jinak. Zde se dozvíte, jak vybrat správnou kancelářskou židli.
4. Mějte po ruce potřebné vybavení
Špatně se dopředu odhaduje, co všechno budete potřebovat k efektivní a produktivní práci. To, co je u vás v kanceláři samozřejmostí, se doma rychle stane výzvou.
Například i z domácí sítě Wi-Fi byste měli mít přístup ke všem programům a firemní síti. Měli byste mít připravená sluchátka s mikrofonem na videokonference a správně připojenou tiskárnu. Předejdete tak neustálému hledání pracovních materiálů a ušetříte si čas a nervy.
Jak si správně zorganizovat pracovní den
Poté, co máte doma náležitě zařízenou kancelář, už nic nestojí v cestě produktivnímu pracovnímu dni. Realita je však bohužel často jiná kvůli častému rozptylování a nedostatku pracovní morálky. Následující čtyři tipy vám pomůžou efektivně zorganizovat váš pracovní den doma:
1. Stanovte si pevnou pracovní dobu
Na home office se rychle začne stírat hranice mezi pracovní dobou a volným časem. Bez dojíždění do práce chybí důležitý předěl, který rozlišuje pracovní a osobní život.
Abyste tomu zabránili, je nejlepší nastavit si pevný čas pro začátek a konec pracovního dne. Také dejte vědět členům své domácnosti, kdy jste „v práci“, aby vás během pracovní doby nerušili a vy jste se mohli soustředit.
2. Vezměte si vhodné oblečení
Je lákavé strávit celý den doma v županu nebo pyžamu. To, jak jste oblečení, ale ovlivňuje i stav Vaší mysli. Ve vytahaných teplákách budete zřídkakdy opravdu produktivní.
Samozřejmě nemusíte hned sedět za stolem v obleku nebo kostýmku. Stačí pohodlné oblečení, ve kterém byste se nestyděli jít ani do kanceláře. Pak vám nenažene hrůzu ani spontánní videokonference s Vaším šéfem.
3. Dělejte si pravidelné přestávky
Platí to i doma: Když hrozí, že se přestanete koncentrovat, udělejte si pauzu. Po hodině soustředěné práce si dopřejte 5 až 10 minut odpočinku. Důležité je, abyste nezůstali sedět za stolem. Vstaňte, projděte se po bytě, otevřete okno a nadýchejte se čerstvého vzduchu.
Cítíte se často po obědě malátní? S krátkým 20minutovým zdřímnutím, „šlofíkem“, dokážete překonat krizi a začnete odpoledne s novou energií. Neměli byste spát déle než 20 minut, abyste neupadli do hlubokého spánku.
4. Nenechte se rozptylovat
Už se nemusíte bát, že vás bude od práce neustále vyrušovat kolega. Nástrahy na vás ale číhají i doma. V kuchyni čeká neumyté nádobí, máte stále puštěnou televizi a volá si vás rozečtená napínavá kniha.
Abyste se mohli na práci skutečně soustředit, musíte se těchto rušivých faktorů zbavit. Udržujte svůj chytrý telefon, tablet a knihy z dosahu a případně vypněte všechna upozornění.
Jak spolupracovat s kolegy online
Když všichni kolegové pracují z domova, objevují se při spolupráci zcela nové výzvy. S následujícími třemi tipy vám už nebude nic bránit v úspěšné týmové práci z domova.
1. Používejte nástroje pro spolupráci
Doma nemůžete jen tak zaběhnout do sousední kanceláře a zeptat se kolegy na něco důležitého. Když všichni pracují z domu, musí se změnit i způsob komunikace a spolupráce s Vaším týmem.
Naštěstí existuje celá řada užitečných nástrojů pro spolupráci, díky kterým můžete být ve spojení. Naše oblíbené jsou:
- Potřebujete malou informaci od kolegyně? Stačí bleskový chat v aplikaci Slack.
- Potřebujete něco vysvětlit kolegovi? Loom vám umožní vytvořit krátké video z toho, co děláte na obrazovce.
- Hledáte nejnovější verzi dokumentu? Na dokumentech můžete pracovat spolu se svými kolegy, když jsou uložené na Google Drive nebo Microsoft OneDrive.
- Chcete vědět, jaký je stav projektu? Se softwarem na řízení projektů, jako je Trello nebo Monday, budete mít všechny své úkoly vždy pohromadě.
2. Vytvořte jasná očekávání
Pracovní doba je v kanceláři jasně daná – kolegové si většinou dělají přestávku ve stejnou dobu a ti, kteří nejsou v kanceláři, jsou pravděpodobně na poradě nebo skončili v práci dříve. Při práci z home office nemáte o dostupnosti spolupracovníků tak snadný přehled.
Aby se v týmu nezvedla vlna nevole, pokud hned nezareagujete na naléhavou zprávu, měli byste se ujistit, že jste ohledně své dostupnosti stanovili jasná očekávání. Dejte vědět, že jste k dispozici pro chat a videohovory, nebo že chcete nerušeně pracovat či nejste u počítače. Vaši kolegové se naučí tyto hranice respektovat.
3. Naplánujte si „pokec“ u kávy
Nepodceňujte důležitost krátkých neformálních hovorů a osobního popovídání s kolegy. To je často to první, co začne mnoha zaměstnancům na home office chybět. Někteří si dokonce stěžují na odcizení.
Tomu můžete zabránit účelnému naplánování „pokecu“ u kávy.Stačí 10minutový telefonní hovor nebo krátká videokonference s oblíbenými spolupracovníky.
Hledáte to správné vybavení pro svůj home office? U nás najdete všechno: kancelářské židle, ergonomické kancelářské potřeby nebo čisticí prostředky.
Kontaktujte nás!
V případě dalších dotazů jsme vám bezplatně k dispozici.