Co by měl zaměstnavatel vědět
Důležité hygienické předpisy pro provozovny
Zamezení šíření nemocí ve firmě máme z větší části v rukou sami. Předpokladem k tomu jsou dobré hygienické předpisy a jejich důsledné prosazování.
V tomto příspěvku se dozvíte, která hygienická pravidla lze zavést a jak zaměstnance motivovat k jejich dodržování. Nejprve Vám však chceme připomenout výhody dobré hygieny ve firmě.
Jaké jsou výhody dobré hygieny?
- zdraví a produktivní zaměstnanci,
- méně absencí,
- vyšší produktivita,
- větší obrat a nižší náklady.
Pro optimální ochranu
Jaký je rozdíl mezi provozní a osobní hygienou?
Provozní hygiena
Pod pojmem provozní hygiena rozumíme čistotu provozních zařízení, pracovišť a pracovních prostředků. Zodpovídá za ni vedení firmy. Všude tam, kde se zdržuje mnoho lidí, například ve výrobních halách nebo kancelářích, hrozí nebezpečí šíření choroboplodných zárodků a virů a následného onemocnění přítomných osob. Aby se tomu předešlo, doporučujeme nastavit a přísně dodržovat následující hygienické předpisy. Tato tři důležitá opatření pro dobrou provozní hygienu by měla být iniciována vedením firmy a následně i prosazována.
Organizovaný úklid
Pravidelný a důkladný úklid všech provozních místností je alfou a omegou dobré provozní hygieny. Zvláštní pozornost je třeba věnovat často využívaným oblastem, jako jsou toalety nebo kancelářské kuchyňky.
Náš praktický kontrolní seznam pro optimální úklid kanceláří Vám pomůže se stanovením konkrétního úklidového plánu. Čistit je třeba také provozní zařízení.
Pravidelné větrání
Vliv vzduchu v místnosti na zdraví zaměstnanců nelze podceňovat. Ve špatně větraných místnostech se rychleji množí a šíří choroboplodné zárodky. Proto doporučujeme v kancelářských prostorech několikrát denně na 3 až 10 minut otevřít dokořán okna a dobře vyvětrat.
Hygiena pitné vody
Máte v budově nainstalovány rozvody pitné vody? Voda je potravina podléhající zkáze a může vyvolat onemocnění zaměstnanců, například když se v ní bude nacházet legionella nebo bakterie E. coli. Zodpovídáte za to, že pitná voda bude vždy v nezávadném stavu.
Osobní hygiena
Do oblasti osobní hygieny spadají všechna opatření, která mají sloužit k osobní očistě zaměstnanců a jejich pracovních oděvů. Čisté pracovní prostředí lze zaručit jen tehdy, když bude hygiena brána vážně na obou úrovních. Následující pravidla musí dodržovat všichni zaměstnanci. Vedení firmy jim může být nápomocno, například vizuálními pokyny nebo školeními.
Nezapomeňte si mýt ruce
Pravidelné mytí rukou mýdlem platí za účinný prostředek, jak zabránit šíření choroboplodných zárodků a virů. Rozhodující je přitom způsob.
Důležité je také to, aby si zaměstnanci myli ruce ve správnou chvíli, jako například:
- před jídlem,
- po každé návštěvě toalety,
- po kýchnutí, kašlání nebo smrkání,
- po kontaktu s nebezpečnými látkami či odpady,
- po kontaktu s potenciálně kontaminovanými povrchy (například dveřní kliky či schodištní zábradlí).
Správné kašlání a kýchání
I když jsme se toto všechno učili už odmalička, vyplatí se zaměstnancům pravidelně připomínat správné postupy.
- Když potřebujete kýchnout nebo zakašlat, otočte se od svých kolegů.
- Jsou-li k dispozici, použijte nejlépe jednorázové kapesníky, které následně vyhodíte.
- Případně můžete kýchnout nebo zakašlat do předloktí, ale nikdy ne do otevřených rukou.
- Poté si vždy umyjte ruce mýdlem nebo použijte dezinfekční prostředek.
Pravidelné sprchování a výměna oblečení
Čisté oblečení, příjemný tělesný pach, upravené nehty a umyté vlasy nejen, že udělají dobrý dojem, ale jsou také velmi důležité z hlediska hygieny. Zejména v oblastech, jako je gastronomie nebo potravinářský průmysl, je důkladná tělesná hygiena nezbytností.
Pro většinu zaměstnanců je to jistě již samozřejmostí, nicméně existují i výjimky. V takových případech by nadřízení měli dotyčnému zaměstnanci přátelsky, avšak s určitostí připomenout, aby dbal na svou osobní hygienu.
Když jste nemocní, zůstaňte doma
Kdo je nemocný, ten by měl zůstat doma. Žel, spousta zaměstnanců se i v tomto stavu dovleče do práce. Nechtějí totiž nechat své kolegy ve štychu, případně nechtějí vypadat jako lenoši. Pokud však nakazí i další zaměstnance, nikomu tím nepomohou.
Vedení firmy má možnost nastavit odpovídající firemní kulturu a pravidla, které by zaměstnancům dovolovaly, aby se z nemoci zotavili bez výčitek svědomí. Zaměstnavatel Vám může například umožnit zůstat určitý počet dnů doma, aniž byste museli přinést potvrzení od lékaře.
Jak můžete motivovat zaměstnance k dodržování hygienických standardů?
Vysvětlete jim „proč“
Zaměstnanci budou hygienické předpisy dodržovat s větší ochotou, když budou rozumět tomu, proč to mají dělat. Důvod totiž nemusí být zřejmý. Vysvětlete jim, jaké konkrétní dopady bude mít zanedbaná hygiena pro firmu a každého zaměstnance osobně a jak každý jednotlivec může přispět k zamezení šíření nemocí.
2. Stanovte co nejjednodušší pravidla
Nové způsoby chování, jako je pravidelné mytí rukou, se stanou zvykem pouze tehdy, když je bude možné vykonat snadno. Proto by na toaletách měl vždy být dostatek mýdla a papírových ubrousků, aby si každý mohl umýt a usušit ruce správným způsobem. Umývárny bývají někdy příliš daleko, a v takovém případě můžete rozmístit dezinfekční stanice, aby zaměstnanci mohli dbát na dobrou hygienu svých rukou.
3. Pravidelně připomínejte
Hygienické předpisy musí zůstat zaměstnancům v povědomí. Vizuální pomůcky, jako jsou strategicky umístěné letáky a štítky, se postarají o to, aby zaměstnanci měli nejdůležitější pokyny neustále na očích. Kromě toho můžete pravidelně rozesílat e-maily na toto téma a pořádat speciální školení.
Kontaktujte nás!
V případě dalších dotazů jsme Vám bezplatně k dispozici.