Trendy v oblasti obalů
Na co byste si při balení svých produktů měli dávat pozor
Zkuste se vžít do situace, kdy jste naposledy vybalovali zboží z obalu. Ať už to byl nový chytrý telefon, který jste obdrželi během prvního pracovního dne, nebo o novou tiskárnu v kanceláři. Co jste při vybalování viděli jako první? Správně – byl to obal.
První styčný bod mezi zákazníkem a výrobkem představuje obal. Při profesionálním ztvárnění tohoto obalu si zákazník dává do vzájemné souvislosti obsažený výrobek a vysokou kvalitu. Ústřední funkcí je ochrana při přepravě, ale obal má současně také reprezentativní charakter, u kterého je rozhodující první dojem.
Následující příspěvek na blogu pojednává o trendech v oblasti primárních a sekundárních obalů, které jsou ilustrovány na základě příkladů z praxe. Při tom se zdůrazňuje, na co byste měli dbát, pokud chcete mi při obchodování úspěch i v budoucnosti. V návaznosti na to je uveden výhled, jakým směrem se bude obalový průmysl dále vyvíjet.
Obalový průmysl v kostce
Globalizace, inovativní technologie a zvyšující se nároky spotřebitelů mají rozhodující vliv na trvale se rozrůstající odvětví obalových řešení. Celosvětový souhrnný objem obalového trhu se odhaduje na téměř 900 miliard euro (stav v roce 2019). Celková výkonnost obalového průmyslu činí jen v samotném Německu více než 50 miliard euro. To odpovídá zhruba 2 % hrubého domácího produktu. Na nejvyšším místě se při tom, a to v celosvětovém měřítku, umísťuje odvětví strojírenství v Německu, Rakousku a Švýcarsku. V těchto třech zemích působí v odvětví obalů a balicí techniky více než 5 000 podniků.
Nové technologie a používání různých materiálů umožňují obchodníkům rychle reagovat na trendy a přizpůsobovat se přáním zákazníků. Pět určujících trendů v odvětví obalů a balicí techniky lze shrnout do následujících kategorií:
1. Udržitelnost
Udržitelné využívání zdrojů se v posledních letech trvale zařadilo mezi nejdůležitější trendy v obalovém a logistickém průmyslu. Patří k hlavním faktorům ovlivňujícím rozhodování při nákupu. Cíle globálního logistického odvětví i rostoucího odvětví elektronického obchodování zahrnují minimalizaci vlivu na životní prostředí při současné schopnosti zaručit rychlé dodání zboží. Největšími zdroji zatěžování životního prostředí jsou neefektivní přepravní způsoby, ať už se jedná o doručovatele, který zastihne příjemce teprve při třetím pokusu o doručení, nebo o balík, který byl nesprávně zabalen ve skladu.
Firmy jako Amazon, které v oblasti automatizace logistických činností zaujímají vedoucí postavení na trhu, neustále zavádějí inovace, například plně automatizované skladové provozy a drony, které dokážou ještě téhož dne doručit balíky o hmotnosti až 2,3 kg, aniž by s těmito balíky přicházel do styku jediný člověk.
2. Individualizace
Individualizace sehrává ústřední úlohu v budoucnosti designu obalů. Podle studie provedené organizacemi ThePackHub a Packaging Innovations se téměř 53 % zúčastněných maloobchodních prodejců, vlastníků značek a také dodavatelů domnívá, že individualizovaný obal má pozitivní vliv na jejich schopnost udržet si zákazníky.
Celosvětově působící agentura Mintel, která působí v oblasti průzkumu trhu, předpovídá nárůst podílu obalů opatřených digitálním potiskem. Efektivní, nenákladné a rychlé vytváření grafických prvků, které dokážou zákazníka oslovit, představuje účinnou možnost trvalého ovlivňování povědomí tohoto zákazníka o značce nebo výrobku. Digitální tisk navíc poskytuje vlastníkům značek možnost oslovit příjemce na osobní a emocionální úrovni.
Úspěšným příkladem takové individualizace je kampaň „Share a Coke“ značky Coca-Cola, v rámci které se na etiketu láhve tiskla individuální jména potenciálních spotřebitelů s cílem vzbuzovat větší pozornost, a zvýšit tak prodejní čísla.
3. Transparentnost a upřímnost
Nová generace zákazníků má stále větší informační moc. Tito zákazníci čtou, pátrají a vyzvídají ve snaze zjistit co nejvíce o výrobě zakoupených výrobků i o tom, co probíhá na jejím pozadí. Jakmile potenciální zákazník postřehne, že etiketa „Made in“ neodpovídá pravdě, image příslušného výrobce tím utrpí značnou škodu.
Výrobci obalů, kteří chtějí na trhu působit udržitelně a dlouhodobě, by měli brát v úvahu ekologickou stopu, kterou zanechávají při výrobě svého zboží – o tom jsme se již zmínili v souvislosti s prvním trendem. Transparentnost a upřímnost proto musí být vždy na prvním místě. Aby dále posilovali image své značky, budují velcí výrobci transparentní dodavatelský řetězec, který zákazníkovi umožňuje sledovat celý výrobní proces.
4. Komunikace
Elektrotechnický koncern Bosch názorně ukazuje, jak podnik může pomocí správného obalu vštípit určitou produktovou řadu spotřebitelům do paměti. Skupina Bosch při tom využívá různé barvy k tomu, aby spotřebitele srozumitelně informovala o cenových kategoriích výrobků v rámci určitého sortimentu. Pro tento účel používají tři barvy: modrá označuje hlavní řadu příslušné skupiny výrobků, černá označuje kvalitativně hodnotnější a dražší výrobky, šedá je určena pro výrobky se starším rokem výroby, jako jsou ojetá vozidla nebo starší stroje.
Strategickým používáním barev dosahují u zákazníků důležitého účinku, protože značka Bosch takto dává najevo svoji mnohostrannost, díky čemuž dokáže přilákat větší počet kupujících. Poptávka po inovativním designovém provedení obalů se bude nadále zvyšovat a vliv komunikace, jejímž prostřednictvím je prezentována značka, by se neměl podceňovat ani v menších firmách.
5. Digitalizace
Ve věku techniky je důležité navazovat spojení mezi offline a online kanály. Styčné body, které jsou realizovány prostřednictvím obalů, proto můžete najít nejen ve fyzickém, ale i ve virtuálním světě. Propojení obou světů prostřednictvím QR kódů nebo aplikací z oblasti rozšířené reality poskytuje další možnost, jak spotřebitele oslovovat prostřednictvím obalu a jak ovlivňovat umístění značky v analogovém i digitálním světě.
Společnost Siemens AG zaujímá mezi německy mluvícími zeměmi vedoucí postavení v oblasti digitalizace obalového průmyslu. Už řadu let se tato tradiční německá firma zaměřuje na výzkum a vývoj nových technologií s cílem zvyšovat efektivitu při výrobě obalů výrobků a při provádění logistických činností. Společnost Siemens také letos opět představuje nejnovější trendy a inovace v oblasti obalů a digitalizace, a to na celosvětově největším odborném veletrhu obalové techniky Interpack, který se koná v Německu.
Digitalizace přináší nové příležitosti pro optimalizaci celého hodnotového řetězce a s ním spojených výrobních časů. Podniky, které si své výrobky balí samy, zejména středně velké podniky, by proto měly investovat do inteligentních systémových řešení, která jim budou pomáhat vycházet vstříc poptávce po krátkých dodacích dobách, a zachovat si potřebnou flexibilitu a automatizovat procesy.
Co přinese budoucnost?
V nadcházejících letech budou obaly ve stále větší míře vyráběny z biologických materiálů, které jsou ze 100 % odbouratelné. Následující příklady umožňují nahlédnout do aktuálního vývoje.
Inteligentní obaly
Pro účinný boj proti plýtvání potravinami je podporován vývoj „aktivních obalů“. Potravinářské obaly, které dokážou prodloužit dobu trvanlivosti, a tím omezovat plýtvání potravinami, přispívají ke zvyšování poptávky.
Na obalech jsou umístěny inteligentní indikátory, které poskytují například údaje o čerstvosti a teplotě výrobku nebo o době uplynulé od jeho prvního otevření. Spotřebitelům mají pomáhat při rozhodování o spotřebování zboží.
Houby místo polystyrenu
Protože se polystyren obtížně recykluje a používá se zejména pro technické výrobky, výzkumní pracovníci vyvinuli alternativu z hub: obalový materiál je biologického původu a zcela se obejde bez chemických látek. Softwaroví giganti, mezi které patří například Dell Computers, se rozhodli právě pro tuto novou technologii, aby posílili svou image, a především přispěli k ochraně životního prostředí.
Nápojové nádoby z řas
Inovace, která spočívá ve výrobě obalů z řas, přináší revoluci na trh s nápoji. Pomocí této nové technologie se dnes například nealkoholické nápoje dají místo do plastových lahví plnit do membrán z řas. Výhodou jsou mimořádně nízké náklady na výrobu, navíc je varianta z řas ze 100 % odbouratelná a kromě toho i jedlá.
A teď zabalit!
Zachovejte si s námi přehled o vývoji na trhu
Je důležité sledovat a analyzovat překotné změny trhu, které se uskutečňují ve znamení globalizace, abyste dokázali rychle reagovat na nové trendy. Kromě šetrnosti k životnímu prostředí má být v budoucnu nezbytná transparentní logistická struktura. Vaši zákazníci budou jistě chtít vědět, odkud zboží pochází a jakým způsobem bylo přepravováno. Spotřebitelé se při nákupu stále častěji rozhodují na základě pozitivních hodnot. Podniky, které nezačlení udržitelnost do své podnikatelské strategie, budou muset počítat se ztrátami.
Kontaktujte nás!
V případě dalších dotazů jsme Vám bezplatně k dispozici