Ušetřete peníze i čas
6 tipů pro efektivní řízení skladu
Ať už se jedná o nenápadnou sklepní místnost, nebo o halu s vyspělou technologií, sklad materiálu je důležitým centrem vaší společnosti. A proto je také jedním z hlavních nákladových faktorů. Kromě toho zejména malé a střední firmy do správy skladu často investují značnou část (příliš moc?) pracovní doby.
Efektivní organizace skladu a souvisejících procesů ovlivňuje celý řetězec vytváření hodnot. Pro váš úspěch je proto nezbytné řízení skladu pravidelně kontrolovat a v případě potřeby jej upravit. Vaším cílem je přitom vhodně vybavený sklad, který vám ušetří peníze a čas.
Jaké požadavky mají malé a střední firmy na řízení skladu?
Středně velké firmy fungují jinak než velké koncerny. Proto kladou na ideální sklad zvláštní požadavky:
- Provoz by měl fungovat s malým počtem zaměstnanců
- I malý prostor by měl být využit co nejlépe
- Je třeba se vyhnout zbytečně vysokým nákladům na skladování materiálu
- Každodenní správa skladu by měla vyžadovat co nejméně času
Stručně řečeno: dokonalý sklad zapadá do stávajících procesů ve vaší společnosti jako dobře promazané ozubené kolo a nevznikají žádné ztráty způsobené třením. Tímto způsobem ušetříte cenné zdroje, jako jsou zaměstnanci, komerční prostory a váš kapitál.
Na čem ve skladu opravdu záleží: 6 tipů z praxe.
K tématu optimalizace skladu lze nalézt mnoho různých metod a přístupů. Které z nich jsou však skutečně důležité pro malé a střední podniky? Shromáždili jsme pro vás ty nejlepší tipy. Všechny návrhy lze dobře realizovat v malých až středně velkých firmách a umožní vám rozpoznat a využít příležitosti ke zlepšení vašeho skladu.
Chytré řízení zásob: méně znamená více
Máte vždy vše skladem? Zní to sice lákavě, ale pro malé a střední firmy není toto řešení úplně nejlepší. Velké množství zásob váže mnoho kapitálu, způsobuje průběžné náklady a komplikuje firemní procesy.
Cílem efektivního řízení zásob je proto udržovat zásoby co nejmenší. Výhodou jsou nižší náklady na prostor, kratší doba skladování, větší flexibilita a lepší přehled. Zeptejte se sami sebe:
- Jaké zásoby mohu snížit, aniž by to ovlivnilo obchodní procesy?
- Které zboží mohu objednávat častěji a v menším množství?
- Mohu se svými dodavateli sjednat dodávky just-in-time?
Nepřetržitá inventura: udržujte si přehled
Máte neustálý přehled, které zboží se ve kterém okamžiku nachází na kterém místě? Pokud ne, je čas na řídicí software, který provádí nepřetržitou inventuru. Znamená to, že každý pohyb zboží je zaznamenán a nahlášen do centrálního počítače. Stačí několik kliknutí a získáte naprostou transparentnost z hlediska skladových zásob. Toto řešení znamená velký rozdíl i v menších skladech:
- Můžete pružně reagovat na nepředvídané události nebo spontánní požadavky zákazníků
- Ušetříte personální náklady díky automatizaci
- Rychleji naleznete zboží bez zdlouhavého hledání na různých místech ve skladu
- Zachováte si akceschopnost i bez neustálých konzultací s pracovníky skladu
E-procurement: snadný nákup online
Stále ještě pořizujete zboží a služby tradičním způsobem, kdy s námahou ručně vyplňujete objednávkové formuláře? Lepší bude, když od ručního nákupu přejdete ke standardizovanému a pokud možno automatizovanému online procesu.
Použitím IT systémů vytvoříte efektivní rozhraní mezi dodavateli a vaší firmou. Takzvaný e-procurement má pro středně velké firmy velké výhody:
- Zrychlíte procesy řízení nákupu
- Můžete pružněji reagovat na dynamické požadavky trhu
- Máte možnost efektivně porovnávat ceny a identifikovat tak potenciální úspory
- Díky integrovaným analýzám a reportování si vždy zachováte kontrolu
- Připravíte svou firmu na plně digitalizovanou budoucnost
Přechod na elektronický způsob nákupu je rozhodujícím krokem k optimálnímu řízení skladu – a je méně náročný, než si myslíte.
Předejděte komplikacím: správné skladování kartonů
Sklady a kartony – dva pojmy, které k sobě neodmyslitelně patří. Téměř každá firma se spoléhá na tento univerzální obalový materiál. A je to tak správně, vždyť karton je vděčný materiál, který při dodržení několika zásad nevyžaduje žádné náročné zacházení:
- Kartony skladujte při teplotě 15 až 20 stupňů a při méně než 60% vlhkosti vzduchu
- Pokud je to možné, stohujte kartony na rovné ploše namísto na paletách
- Kartony ve skladu kontrolujte každých šest měsíců a vadné krabice vyměňte dříve, než dojde k poškození zboží
- S obdélníkovými boxy využijete dostupný prostor co nejlépe
- Přípustná hmotnost baleného zboží by neměla být překračována
Větší pořádek: zboží umisťujte a označujte s rozmyslem
Efektivní pracovní procesy jsou alfou a omegou optimálního skladu. Základem je správné uspořádání zboží. Svou roli přitom hraje optimální využití prostoru a ergonomie:
- Často používané zboží by mělo být snadno přístupné, zřídka požadované nestandardní modely mohou být uloženy dále vzadu. Věci, které jsou často požadovány společně, by měly být uloženy poblíž.
- Zboží umisťujte tak, abyste vaše zaměstnance při jeho zvedání a přenášení co nejméně zatěžovali. To znamená: těžké zboží ukládejte těsně k podlaze, lehčí zboží můžete uložit do polic nad ním.
- Zaveďte přehlednou organizační strukturu, aby bylo možné položky snadno a rychle najít. Přehlednost zajistí také označování.
Prostor a přehled: vykliďte váš sklad
Stará podnikatelská moudrost praví: soustřeďte se na to, v čem jste dobří, a zbytek delegujte. Silnou stránkou vaší firmy je její hlavní činnost – nikoli správa skladu. V malých a středních firmách má proto v mnoha případech smysl zadat řízení skladu externímu dodavateli.
Abyste mohli učinit správné rozhodnutí pro vaši firmu, pomůže vám přehledný seznam nákladů a konzultace s odborníkem na outsourcing.
Vyhledejte pro váš sklad kompetentního partnera, který bude udržovat provoz skladu v aktuálním stavu, monitorovat procesy a v případě problémů rychle a účelně jednat. Výhody jsou zřejmé:
- Kompetence ohledně všech otázek týkajících se skladu budou jasně rozděleny
- Zůstane vám volná kapacita pro jiné úkoly ve vaší firmě
- Snížíte průběžné náklady a ušetříte investice do nové skladovací techniky
Optimalizace skladu je nepřetržitý proces, který vyžaduje vaši pozornost. Naše zkušenosti však ukazují, že tato námaha se vyplatí. Investice se vám několikanásobně vrátí v podobě času a peněz. Proto si dodejte odvahy a přezkoumejte vaše řízení skladu! Máte-li zájem o individuální poradenství pro oblast skladu, jsme tu pro vás.
Kontaktujte nás!
V případě dotazů jsme vám bezplatně k dispozici.